Terwijl we ons in Nederland nog aan het opmaken zijn voor Sinterklaas, zijn in veel andere landen al volop kersthits te horen in de winkels.
De startdatum voor kerstmuziek valt in de loop der jaren steeds vroeger, zegt Magnus Rydén die over de inhoud gaat van het door Spotify gesteunde Soundtrack Your Brand (SYB), een startup die muziek levert aan het bedrijfsleven.
Volgens Rydén begon het seizoen een aantal jaar geleden in de eerste week van december, maar nu laten sommige zaken al voor Thanksgiving (op de vierde donderdag van november) de kerstmuziek door de boxen schallen.
Dit werkt misschien om het kerstshoppen al vroeg te stimuleren, maar het kan behoorlijk irritant zijn voor winkelmedewerkers. “We krijgen vanaf de eerste en tweede week van december klachten”, legt woordvoerder Sven Grundberg van SYB uit. Hun professionele advies voor winkelketens is om de muziek een beetje af te wisselen en niet de hele tijd precies dezelfde covers te draaien. “Denk om je medewerkers”, benadrukt Grundberg daarbij. (Hier is een “Indie Christmas“-afspeellijst die SYB aanbeveelt).
Om te zien welke artiesten kerstmis domineren, heeft SYB gekeken naar de gegevens van meer dan 30 miljoen streams in zes landen van vorig jaar. Michael Bublé bleek de onbetwiste winnaar. Hij werd gevolgd door Justin Bieber en Mary J. Blige, maar ook oude favorieten als Frank Sinatra en Bing Crosby horen nog altijd bij de toppers.
Grundberg zegt dat hoewel nieuwere artiesten ook kerstmuziek opnemen, het vrijwel onmogelijk is een originele kersthit te produceren die geen cover is. Hij ziet "All I Want for Christmas Is You" van Mariah Carey uit 1994 als laatste echt grote hit.
Hier is een grafiek van de SYB-ranglijst van de populairste kerstartiesten.
En dit zijn de populairste kerstliedjes:
Rydén zegt dat volgens de ervaring van SYB in het werken met klanten, de warenhuizen eerder beginnen met het draaien van kerstmuziek dan restaurants. Maar er zijn twee plekken waar het veel onwaarschijnlijker is dat je het hoort: de spa en de sportschool.